H υπαγωγή του Ε.Φ.Ε.Τ. στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης


http://www.mednutrition.gr/anapotelesmatiki-i-ypagwgi-toy-efet-sto-ypoyrgeio-agrotikis-anaptyxis-lene-oi-ergazomenoi-thetiko







Αναποτελεσματική η υπαγωγή του Ε.Φ.Ε.Τ. στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης λένε οι εργαζόμενοι, θετικό βήμα τη χαρακτηρίζει ο πρώην πρόεδρος του Ε.Φ.Ε.Τ.

Οι εργαζόμενοι στον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων αντιδρούν στην απόφαση να περάσει η εποπτεία του φορέα από το Υπουργείο Ανάπτυξης στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης γιατί θεωρούν ότι η αλλαγή αυτή δεν είναι αποτελεσματική ούτε εξυπηρετεί την ασφάλεια των καταναλωτών, υποστηρίζει ο Μιχαήλ Χάλαρης, πρώην Πρόεδρος & Σύμβουλος του Ε.Ε.Χ. και μέλος του Ε.Σ.Π.Ε.Τ. του Ε.Φ.Ε.Τ.

Ο Ε.Φ.Ε.Τ. πρέπει να συνεχίσει να υπάγεται στο Υπουργείο Ανάπτυξης ως κεντρική αρμόδια συντονιστική αρχή στον έλεγχο των τροφίμων με ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου του, υποστηρίζει σε συνέντευξή του στη δημοσιογραφική ομάδα του mednutrition.


Mιχαήλ Xάλαρης,πρώην Πρόεδρος&Σύμβουλος Ε.Ε.Χ. μέλος του Ε.Σ.Π.Ε.Τ. του Ε.Φ.Ε.Τ.



Για ποιο λόγο οι εργαζόμενοι του Ε.Φ.Ε.Τ. αντιδρούν στην απόφαση για την υπαγωγή του φορέα στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης;



Οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι το έργο τους απαξιώνεται όταν μετά από εννιά χρόνια λειτουργίας του Ε.Φ.Ε.Τ. αντί για την περαιτέρω ενδυνάμωσή του προχωράμε στην «επανίδρυσή» του με λάθος πρότυπο. Από το 2005 και μετά, αντί ο Ε.Φ.Ε.Τ. να συνεχίσει το έργο του, μετατράπηκε σε ελεγκτικό μηχανισμό ανταγωνιστικό των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων, οι συναρμόδιοι φορείς του αφαίρεσαν αρμοδιότητες με αποτέλεσμα σήμερα η κυβέρνηση να μιλάει για σύγχυση του ελεγκτικού συστήματος. Οι εργαζόμενοί του θεωρούν ότι αν ο Ε.Φ.Ε.Τ. ασκήσει το έργο που ορίζεται στον ιδρυτικό νόμο του καμία σύγχυση δεν θα υπάρχει στο ελεγκτικό σύστημα. Η εμπειρία που αποκόμισαν από τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς καταδεικνύει ότι η απόφαση της αλλαγής υπαγωγής του φορέα τους δεν είναι ούτε ορθολογική ούτε αποτελεσματική και δεν εξυπηρετεί στον πραγματικό στόχο που είναι η υγεία και η ασφάλεια του καταναλωτή.



Αυτή η μεταβολή ποια πρακτική σημασία έχει για τη λειτουργία του Ε.Φ.Ε.Τ.; Με την υπαγωγή του στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης αλλάζει το εργασιακό καθεστώς των υπαλλήλων του οργανισμού;



Στις δύο αυτές ερωτήσεις οι καταλληλότεροι να δώσουν απάντηση είναι οι δύο υπουργοί, Ανάπτυξης(ΥπΑΝ) και Αγροτικής Ανάπτυξης(ΥπΑΑΤ), που δεν έχουν δώσει ακόμη στη δημοσιότητα περισσότερες πληροφορίες για το νέο καθεστώς του Ε.Φ.Ε.Τ. και των εργαζομένων του. Είχαμε μία προσπάθεια επικοινωνιακής διαχείρισης σχετική με το αντικείμενο της προστασίας του καταναλωτή με την εξαγγελία της μεταφοράς του συστήματος ελέγχου τροφίμων στο ΥΠΑΑΤ χωρίς προετοιμασία και σχέδιο εφαρμογής αυτής της πρωτοβουλίας .

Πού πιστεύετε ότι πρέπει να υπάγεται ο Ε.Φ.Ε.Τ.;



Ο Ε.Φ.Ε.Τ. πρέπει να συνεχίσει να εποπτεύεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης ως κεντρική αρμόδια συντονιστική αρχή στον έλεγχο των τροφίμων με ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου του. Παράλληλα να προχωρήσει ο ορθολογικός σχεδιασμός του συστήματος ελέγχου των τροφίμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι έλεγχοι στην πρωτογενή παραγωγή, για τους οποίους αρμοδιότητα έχουν οι υπηρεσίες του ΥπΑΑΤ, έχουν κύριο πυλώνα τους τη διασφάλιση της υγείας και της ευζωίας των ζώων για την προστασία κυρίως της ζωικής οικονομίας, καθώς και της φυτικής παραγωγής. Μόνο ένα μέρος τους έχει εμπλοκή στην αλυσίδα τροφίμων.



Ο Ε.Φ.Ε.Τ. λειτουργεί εδώ και 10 χρόνια. Όλα αυτά τα χρόνια από ποιον εποπτευόταν; Η λειτουργία του Ε.Φ.Ε.Τ. υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ανάπτυξης αποτέλεσε μία ορθολογική και πλήρως τεκμηριωμένη επιλογή της Πολιτείας το 1999, λαμβάνοντας υπόψη ότι η ποιότητα και η ασφάλεια των τροφίμων δεν εξαντλείται στο πεδίο της πρωτογενούς παραγωγής αλλά είναι συνυφασμένη και με την μεταποίηση, δηλαδή τις βιομηχανίες και βιοτεχνίες, την εμπορία, τόσο στο χονδρικό και λιανικό επίπεδο, τις μονάδες ομαδικής εστίασης, τη διαφήμιση και την παρουσίαση των προϊόντων στον τελικό αποδέκτη.



Ποιος είναι ο ρόλος και ο σκοπός του Ε.Φ.Ε.Τ.;



Το νομικό πλαίσιο λειτουργίας του Ε.Φ.Ε.Τ. είναι καθορισμένο με το Ν. 2741/99. Σκοπός του είναι η προστασία του καταναλωτή με τη διασφάλιση της εισαγωγής, παραγωγής και διακίνησης υγιεινών τροφίμων, η πιστοποίηση της καταλληλότητας, ο έλεγχος της ποιότητας και η ποιοτική αναβάθμιση των τροφίμων όπως επίσης και η προστασία των οικονομικών συμφερόντων του καταναλωτή και η μέριμνα για την αποτροπή της παραπλάνησης σε σχέση με την υγιεινή, τη σύσταση, την επισήμανση και την τιμή των τροφίμων. Οι βασικοί στόχοι του είναι:

•Ο καθορισμός των προδιαγραφών ποιότητας που πρέπει να πληρούν τα προσφερόμενα στην κατανάλωση τρόφιμα καθώς και οι πρώτες ή πρόσθετες ύλες που προορίζονται για προσθήκη στα τρόφιμα.

•Ο καθορισμός των προτύπων και των αρχών στις οποίες πρέπει να στηρίζεται η μελέτη και η εφαρμογή των συστημάτων παραγωγής υγιεινών προϊόντων από τις επιχειρήσεις τροφίμων.

•Ο καθορισμός ή η επικύρωση των κανόνων ορθής υγιεινής πρακτικής σύμφωνα με την οδηγία 93/43/ΕΟΚ και ο έλεγχος της τήρησης των αρχών τους για την ίδρυση και λειτουργία κάθε επιχείρησης τροφίμων.

•Η τήρηση μητρώου επιχειρήσεων τροφίμων και ο καθορισμός των προγραμμάτων ελέγχου που διενεργούνται από τις υπηρεσίες του ή άλλες αρχές και υπηρεσίες

•Η διενέργεια από τα όργανά του ή η παραγγελία σε άλλες αρχές ή υπηρεσίες καθώς και ο συντονισμός και η διεύθυνση ελέγχων σε όλα τα στάδια μετά την πρωτογενή.

•Η συμμετοχή στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. και των Διεθνών Οργανισμών για τη διαμόρφωση των σχετικών με τις αρμοδιότητες των αποφάσεων και μέριμνα για την προσαρμογή και συμμόρφωση προς οδηγίες, αποφάσεις, κανονισμούς και συστάσεις που εκδίδονται από τους ανωτέρω οργανισμούς.

•Η μέριμνα για εκπόνηση ερευνητικών προγραμμάτων σε συνεργασία με φορείς που έχουν συναφές αντικείμενο και η εισήγηση προτάσεων για τη λήψη νομοθετικών άλλων μέτρων.

•Η συλλογή, η επεξεργασία και η τήρηση πληροφοριών, στοιχείων και στατιστικών στοιχείων σχετικά με τους ελέγχους.

•Η μέριμνα για τη συνεχή ενημέρωση, επιμόρφωση και εκπαίδευση του προσωπικού του Ε.Φ.Ε.Τ. για τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις εξελίξεις στις νέες νομοθεσίες καθώς και του καταναλωτή σε θέματα ασφάλειας και ποιότητας τροφίμων.

Ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους αποφασίστηκε η υπαγωγή του φορέα στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης είναι σύμφωνα με την Κυβέρνηση η ''ενοποίηση όλων των ελέγχων από το χωράφι και το στάβλο μέχρι το πιάτο του καταναλωτή''. Τι έχετε να πείτε για να αντικρούσετε το επιχείρημα αυτό;



Ο στόχος αυτός είναι ανέφικτος στο ΥπΑΑΤ και η επιλογή αυτή αντιστρατεύεται την αρχή του Montesqué. Ένας απλός και πιο αποτελεσματικός τρόπος για την επίτευξη του στόχου που αναφέρεται στην ερώτησή σας απαιτεί μόνο την εφαρμογή της υπάρχουσας Κ.Υ.Α. 052/2004 (ΦΕΚ 687 Β), η οποία συνυπογράφεται από τους Υπουργούς Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης και Υγείας όπου καθορίζονται θέματα συνεργασίας του Ε.Φ.Ε.Τ. με τις Δημόσιες Αρχές συμπεριλαμβανομένων των αρχών Α’ και Β΄ Βαθμού τοπικής αυτοδιοίκηση και των Νομικών Προσώπων Δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου, και όχι η υπαγωγή του σε άλλο υπουργείο.

Ο Ε.Φ.Ε.Τ. ιδρύθηκε με στόχο τον συντονισμό και την καθοδήγηση των ελέγχων, που διενεργούνται από όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες, και αφορούν σε όλα τα στάδια της αλυσίδας παραγωγής και διάθεσης των τροφίμων. Ειδικότερα οι αρμοδιότητες του Ε.Φ.Ε.Τ. αφορούν όλα τα στάδια μετά την πρωτογενή παραγωγή , για την οποία είναι αρμόδιο το Υπουργείο Αγροτικής ανάπτυξης. Δηλαδή ο Ε.Φ.Ε.Τ. συντονίζει τους ελέγχους σε όλα τα στάδια της παρασκευής – μεταποίησης, της συσκευασίας, της αποθήκευσης της διακίνησης και εν τέλει της διάθεσης προς πώληση στον καταναλωτή των νωπών ή επεξεργασμένων τροφίμων. Διενεργεί, επίσης, ελέγχους στα υλικά και τα αντικείμενα που έρχονται σε επαφή με τα τρόφιμα. Θεωρώ λοιπόν ότι ο Ε.Φ.Ε.Τ. ορθώς εποπτεύεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης που είναι το κατεξοχήν υπουργείο, που έχει την διοικητική και πολιτική ευθύνη για την προστασία του καταναλωτή, όπου πλην της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή ανήκουν και οι αρμοδιότητες ελέγχου αφενός των περισσότερων καταναλωτικών αγαθών που κυκλοφορούν στην αγορά (μέσω της Γενικής Γραμματείας του Εμπορίου) και αφετέρου των μεταποιητικών επιχειρήσεων – βιομηχανιών( μέσω της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας). Επιπλέον αποτελεί υπουργείο που διαχειρίζεται τα θέματα ποιότητας, έχοντας υπό την εποπτεία του τον ΕΛΟΤ και το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης. Ακόμη το ΥΠΑΝ έχει την αρμοδιότητα ελέγχου και εποπτείας των όρων και λειτουργίας της αγοράς μέσω της «Επιτροπής Ανταγωνισμού», όπως και την εποπτεία όλων των εμπορικών επιμελητηρίων της χώρας συμπεριλαμβανομένων των κλάδων μεταποίησης, εμπορίας και διάθεσης τροφίμων και ποτών.



Παράλληλα σύμφωνα με τον Υπουργό Ανάπτυξης η υπαγωγή του Ε.Φ.Ε.Τ. στο ΥΠ Α ΑT ''είναι ένα βήμα προς την κατεύθυνση της Ευρώπης''. Σε χώρες όπως η Τσεχία και η Ουγγαρία εφαρμόζεται αυτό το μοντέλο, έτσι δεν είναι;



Δεν συμμερίζομαι την άποψη αυτή και δεν γνωρίζω με ποια στοιχεία την υποστηρίζει ο κ. υπουργός.

Σε επίπεδο Ε.Ε. ο έλεγχος των τροφίμων είναι αρμοδιότητα της Γενικής Διεύθυνσης που αναφέρεται στα θέματα προστασίας του Καταναλωτή (DG Health and Consumer Protection). Για τις χώρες που αναφέρεστε δεν γνωρίζω ποιο πρότυπο εφαρμόζουν δεδομένου ότι είναι αρκετά νέες χώρες στην Ε.Ε. Εκείνο που έχει σημασία είναι να γνωρίζουμε το διοικητικό μοντέλο κάθε χώρας και κατά πόσο πλησιάζει το ελληνικό πρότυπο διοίκησης. Αυτό έγινε τo 1999 και αποφασίστηκε να ακολουθήσουμε στον τομέα αυτό το «γαλλικό μοντέλο» διότι η διοικητική δομή των δύο χωρών έχει πληθώρα ομοιοτήτων.



Έχετε εικόνα ποιο είναι το καθεστώς που ισχύει για τον αντίστοιχο Ε.Φ.Ε.Τ. στις χώρες της Ευρώπης;




Στη Γαλλία και το Βέλγιο ο αντίστοιχος Ε.Φ.Ε.Τ. ανήκει στο υπουργείο Οικονομίας και Βιομηχανίας(Ανάπτυξης). Σε Ισπανία, Ιταλία, Σουηδία στο υπουργείο Υγείας Στην Αγγλία ο αντίστοιχος Ε.Φ.Ε.Τ. ανήκει στο υπουργείο γεωργίας.



Σε κάποιες χώρες ο Ε.Φ.Ε.Τ. είναι ανεξάρτητος φορέας. Θα μπορούσε να εφαρμοστεί το μοντέλο αυτό στην Ελλάδα;



Γενικά οι εθνικές ανεξάρτητες αρχές δεν έχουν την δυνατότητα να νομοθετήσουν σε θέματα της αρμοδιότητάς τους. Το γεγονός αυτό και μόνο είναι ανασταλτικός παράγοντας για να εφαρμοστεί το μοντέλο αυτό στη χώρα μας. Ο φορέας πρέπει να αποκτήσει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά με βασικό το να είναι ο εθνικός, επιτελικός, ευέλικτος και αποτελεσματικός φορέας συντονισμού των υπηρεσιών του υπάρχοντος συστήματος στον έλεγχο των τροφίμων.



Για τους γεωτεχνικούς του ΥΠ Α ΑΝ ήταν πάγιο αίτημα να υπαχθεί στο ΥΠ Α ΑΤ ο ΕΦΕΤ με το επιχείρημα ότι με τον τρόπο αυτό θα εξασφαλίζεται η μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των ελέγχων στα τρόφιμα και η αξιοποίηση του επιστημονικού τους δυναμικού. Τι έχετε να πείτε για αυτό;



Άποψή μου είναι ότι οι υπηρεσίες του ΥπΑΑΤ θα πρέπει να εντατικοποιήσουν τις προσπάθειές τους προς την κατεύθυνση των συστηματικών ελέγχων της πρωτογενούς παραγωγής καθώς και την κατεύθυνση της υποστήριξης των αγροτών και της συνεχούς παρακολούθησης των ορθών πρακτικών στο αγρόκτημα. Στην παρούσα φάση εκτιμώ ότι το ΥπΑΑΤ δεν έχει την αναγκαία υποδομή, το στελεχιακό δυναμικό, την τεχνογνωσία και τους μηχανισμούς να διεξάγει αποτελεσματικά ελέγχους στην αγορά και στις επιχειρήσεις που επεξεργάζονται η διακινούν τρόφιμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η άποψη που διατυπώνεται από τους γεωτεχνικούς «η νέα αντίληψη και θεώρηση της ασφάλειας των τροφίμων συνδέονται άμεσα και κύρια με τη γεωργική παραγωγή και το ΥπΑΑΤ» είναι μερικώς αληθής για τους εξής απλούς λόγους:

•Οι κίνδυνοι που μπορούν να εμφανιστούν κατά μήκος της τροφικής αλυσίδας είναι διαφορετικοί και ποικίλοι (χημικοί, φυσικοί , βιολογικοί κλπ)

•Άλλοι κίνδυνοι είναι έμφυτοι με συγκεκριμένες μεθόδους παραγωγής

•Ορισμένοι επίσης προκύπτουν από συστατικά συνθέτων τροφίμων που λαμβάνονται από διαφορετικές πηγές.

Πρέπει ακόμη να σημειωθεί ότι κύριος όγκος των διατιθέμενων στην αγορά τροφίμων είναι επεξεργασμένα τρόφιμα που παράγονται από τη βιομηχανία τροφίμων, ο γενικότερος έλεγχος της οποίας δεν ανήκει στο ΥπΑΑΤ, αλλά στο ΥΠΑΝ.

Eπομένως οι διατροφικοί κίνδυνοι έχουν ποικίλη προέλευση και μόνο ένα μέρος τους συνδέεται απόλυτα με την πρωτογενή παραγωγή ενώ οι υπόλοιποι έχουν σχέση με την παρασκευή, τη διακίνηση, την αποθήκευση και τη διανομή των τροφίμων. Υπάρχει και η θέση ότι η νέα ρύθμιση πέραν από την ενοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών βοηθάει και τους αγρότες. Ποια είναι η γνώμη σας;



Η λειτουργία του Ε.Φ.Ε.Τ. μέχρι σήμερα συμβάλλει καθοριστικά και στην ανάπτυξη της Γεωργίας – Κτηνοτροφίας (πρωτογενής παραγωγή – παραγωγή πρώτης ύλης), αλλά κυρίως της βιομηχανίας τροφίμων στη χώρα μας. Δε διαβλέπω περαιτέρω βοήθεια προς τους αγρότες αλλά αντιθέτως εξασθένιση των ήδη ελλιπών προσπαθειών του ΥπΑΑΤ προς την κατεύθυνση των συστηματικών ελέγχων της πρωτογενούς παραγωγής καθώς και την κατεύθυνση της υποστήριξης των αγροτών και της παρακολούθησης των ορθών πρακτικών στο αγρόκτημα.



Μέσα στη χρονιά που πέρασε είχαμε αρκετά διατροφικά σκάνδαλα. Αναφέρομαι στο σκάνδαλο με τη μελαμίνη και το σοβαρότερο ίσως σκάνδαλο με το ορυκτέλαιο. Τι πιστεύετε ότι έφταιξε; Μήπως ήρθε η ώρα να αλλάξουν κάποια πράγματα;



Οι υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ αντί να εντατικοποιήσουν τις προσπάθειές τους προς την κατεύθυνση των συστηματικών ελέγχων της πρωτογενούς παραγωγής καθώς και την κατεύθυνση της υποστήριξης των αγροτών και της συνεχούς παρακολούθησης των ορθών πρακτικών στο αγρόκτημα μέσα από υπόγειες διαδρομές άρχισαν να νομοθετούν ενάντια στην πολιτική του Υπουργείου Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ). Το ΥΠΑΑΤ εξέδωσε το ΠΔ 79/2007 με το οποίο εξουσιοδοτεί νομοθετικά το μηχανισμό του να διενεργεί ελέγχους σε χώρους που βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας ελέγχονται κεντρικά από τον Ε.Φ.Ε.Τ. Σχεδόν ταυτόχρονα το Υπουργείο Υγείας με την ΔΥΓ2/Γ.Π. οικ 38295/2007 εξαίρεσε τον Ε.Φ.Ε.Τ. από τους ελέγχους των εμφιαλωμένων νερών, καθώς και του νερού ως συστατικού τροφίμων και ποτών. Ήταν εμφανής πλέον η προσπάθεια αποδυνάμωσης του Ε.Φ.Ε.Τ. και τελικά η διάλυσή του υπό την υπαγόρευση συντεχνιακών, μικροπολιτικών και οικονομικών συμφερόντων.

Οι παραπάνω κακές νομοθετικές πρακτικές υλοποιήθηκαν δυο χρόνια μετά τις δύο μικρής έκτασης και εγχώριας προέλευσης διατροφικές κρίσεις (γιαούρτι, μέλι) του 2005 που ανέδειξαν την έλλειψη συστήματος διαχείρισης διατροφικών κρίσεων, την ανάγκη για περαιτέρω στελέχωση του Ε.Φ.Ε.Τ. με το προβλεπόμενο επιστημονικό προσωπικό, την ανάγκη ενίσχυσης της συνεργασίας του Ε.Φ.Ε.Τ. με όλους τους συναρμόδιους φορείς και υπηρεσίες και ιδιαίτερα με την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση η οποία δεν είχε ανταποκριθεί δεόντως μέχρι τότε.

Ένας ακόμη σημαντικός λόγος που οδήγησε στην αποδυνάμωση του ΕΦΕΤ είναι ότι διαχρονικά οι ηγεσίες του στην προσπάθειά τους να αποκτήσουν μονοπωλιακό ρόλο στον έλεγχο των τροφίμων συνέδραμαν στην δημιουργία αρνητικού κλίματος με τους άλλους συναρμόδιους φορείς ελέγχου και αντίστροφα.

Η αποδεδειγμένη πλέον σταδιακή υποβάθμιση του Ε.Φ.Ε.Τ. και η αλλοίωση του ρόλου του οδήγησε στην αποτυχή αντιμετώπιση των διατροφικών κρίσεων των ημερών μας και στην προσπάθεια επικοινωνιακής διαχείρισής τους χωρίς την αξιοποίηση των θεσμοθετημένων οργάνων του (το γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό όργανο Ε.Σ.Π.Ε.Τ. και το συμβουλευτικό όργανο Ε.Σ.Ε.Τ).

Τέλος η κυβέρνηση εξήγγειλε την μεταφορά του συστήματος ελέγχου τροφίμων στο ΥΠΑΑΤ, το οποίο στην παρούσα φάση δεν έχει την αναγκαία υποδομή, το στελεχιακό δυναμικό, την τεχνογνωσία και τους μηχανισμούς για να διεξάγει αποτελεσματικά ελέγχους στην αγορά και τις επιχειρήσεις που επεξεργάζονται ή διακινούν τρόφιμα.

Έχοντας ως γνώμονα τον πραγματικό στόχο που είναι η υγεία και η ασφάλεια του καταναλωτή πιστεύω ότι χρειάζεται:

•Ο Ορθολογικός σχεδιασμός του συστήματος ελέγχου των τροφίμων και την ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου του Ε.Φ.Ε.Τ. υπό το Υπουργείο Ανάπτυξης ως κεντρικής αρμόδιας συντονιστικής αρχής στον έλεγχο των τροφίμων, ξεκινώντας από την άμεση εφαρμογή της «πεντα-υπουργικής απόφασης» ΚΥΑ 052/2004 που ρυθμίζει σε όλα τα επίπεδα τους ελέγχους στην αγορά τροφίμων.

•Ο συντονισμός και η οργάνωση ενός Ενιαίου Συστήματος Ελέγχου Τροφίμων με την συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων.

•Η πραγματική ολοκλήρωση της στελέχωσης του Ε.Φ.Ε.Τ. και των άλλων ελεγκτικών μηχανισμών με υψηλού επιπέδου επιστήμονες από όλες τις σχετικές ειδικότητες, όπως απαιτεί η σύγχρονη επιστημονική προσέγγιση για τη λύση των προβλημάτων που αφορούν τον πολίτη.

•Η ενίσχυση του ρόλου του χημικού στον Ε.Φ.Ε.Τ. στο βαθμό που του αναλογεί στα πλαίσια των γνώσεων και των ικανοτήτων του.

•Οι αρχές των ελεγκτικών φορέων όπως ο Ε.Φ.Ε.Τ. να ορίζονται κατόπιν αδιάβλητης αξιολόγησης βάσει επιστημονικών κριτήριων και να μη διορίζονται από την εκάστοτε κυβέρνηση.

•Ο πρωταρχικός ρόλος της πολιτείας και των φορέων έκφρασης της πρέπει καταρχήν να είναι, ο έλεγχος της σωστής στελέχωσης των εταιρειών παραγωγής και μεταποίησης τροφίμων και ποτών και κατόπιν ο έλεγχος του τελικού προϊόντος στο σημείο διάθεσης του στην αγορά.

•Η ενίσχυση των μηχανισμών που υποστηρίζουν την ιχνηλασιμότητα, τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στους κρατικούς φορείς που διενεργούν τον έλεγχο, και δημιουργία άμεσα μητρώου επιχειρήσεων τροφίμων στον ΕΦΕΤ, το οποίο ακόμα και σήμερα δεν υπάρχει.

•Η ενίσχυση των συστημάτων αυτοελέγχου των εταιρειών, ώστε να προλαμβάνονται περιπτώσεις επιμολύνσεων και νοθείας.



Adbox

@templatesyard

δοκιμη